tisdag 17 november 2009

X22

Tjena tjaba hallåå..

Måste bara först och främst bara förklara hur jobbigt det är att bara starta ett inlägg. Alltså jag har redan allt klart i mitt huvud, vad det ska stå om och så men inte hur jag ska börja så jag börjar nästan alltid med "löjliga" hälsningsfraser som tex "Tjena tjaba halåå". Nog om det nu. Det var iallafall det här jag egentligen ville skriva..


Det där men fördomar?

Ja, alltså det där med fördomar. Hur är det egentligen?
Ska man vara helt fördomsfri? Vem säger att det alltid är fel?

Då är det här mina svar. Som livet, nej, inte jag iallafall.

Tänk er världen eller vi minimerar det med att säga - tänk er samhället utan fördomar? Den lilla flickan hoppar in i gubbens bil för att han frågar snällt om hon vill ha godis, hemma har man lärt henne att det är fel att ha en fördom eller den gamla damen som ska hem och ett par ungdomar följer efter henne till en mörk gränd. Ska hon bara gå och låtsas som att de är bara ett par ungdomar som är på väg någon annanstans?

Självklart finns det folk med mycket fördomar, vet inget om en ras men dömer han fullt ut. De har knappt fördomar, de dömer direkt. Dem har passerat "för" i ordet fördom och bara hoppat till "dom".

Då är det brist på kunskap och tyvärr verkar det inte finnas så mycket utbildning i världen för att få dessa grupper lära sig något för att pengarna ska till något tydligen mycket viktigare. Jo, vapen. Smart va?

Samtidigt vågar vi inte ha fördomar mot tex vissa som sitter högt rankade i vårt samhälle. Alla ska bara buga,bocka,fota,filma,intervjua, dokumentera och vänta ivrigt på att han högst av pyramiden ska göra något misstag. Sen hatar eller avgudar han för verket. Vi glömmer hela tiden bort att han lik så är en människa som resten utav oss. Det kanske skulle gått bättre med en "bondlurk" än han som har finast ansökningspapper att visa upp. Hur mycket fel skulle en "bondlurk" kunna göra om man jämnför med vad de har åstadkommit tills nuet.

Ja, det där med fördomar. Ärligt? I dont get it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar