lördag 10 oktober 2009

Obama peace price wtf

Jag fattar bara inte, är det jag som är knäpp för att jag tycker så eller är det världen som är helt ute och cyklar? Endast rubriken "Obama får fredspriset" får mig att skratta som om det var ett dåligt skämt. Det egentligen inte ens Obama jag är förbannad på, det är åsnorna som får makten att välja vid sådana här val och väljer med götten som gör mig dum.

Jag hörde när en kompis läste själva rubriken högt från text TV "Obama får nobel pris" samma dag som han vann. För vad? I mitt huvud lät det overkligt på något sätt. Hur fel får man ha? Om Obama får pris för fred så är det något stort som är fel, bortom alla ekonomi, miljö och ras problem. Det är större än så, det något som fattas bakom pannbenet eller inte riktigt finns. Varför jag ser så allvarligt på det här? Jo, för att ekonomi och miljö problem är materiella saker som vi själva har skapat och själva har blivit beroende utav, vi vill ha mer utav det eller så vill vi ersätta det till något som vi tycker är "bättre". Ingen av oss i världen rika som fattiga är lovade "en dag efter idag". Ändå så håller folk hårdare i sina pengar än sina barn, det är synd men det är så. Vi vet exakt vad vi ska göra med våra pengar och vet vad man ska och inte ska slösa på men vi kan inte använda våra hjärnor och välja den rätte för ett pris så stort som fredspriset. Det är som att ge en hockey spelare priset för "bästa balett dansaren på isen".

"Wow", kommenterade vita huset. Läste jag i "Aftonbladet 2009-10-09". De blev så chockade, vi snackar om utbildade makthavare med mycket pengar som tränas minst en gång i veckan på hur de ska prata med media, vad som är bäst att säga och vad är sekrettes belagt. Ja, mer eller mindre vad som är rätt och fel inför press. Men fick bara ut ett "wow" förstår dem, vita huset eller själva USA kan inte stå bakom en rubrik som "fred". De vet att det fortfarande sitter oskyldiga människor i fängelse för "terrorism", vet att många oskyldiga människor har dött, vet vad de gjorde i Irak, vet hur de har lurat omvärlden med deras media. Men det här var inte ur deras makt. Det var väljare, alltså utbildade vardagliga människor som valde kanske "världens bästa tal hållare" till nobel pris tagare.

Obama tyckte inte att han själv förtjänade priset. När själva pris tagare inte tycker att han förtjänar det så betyder det att det fanns någon som förtjänade det på riktigt. Ge han ett pris för hans tal så får vi se hur glad han kommer bli. Det enda vi egentligen sett eller hört av Obama är tal på tal på tal och lite regerade fina bilder på han och hans familj. Men jag klandrar inte han, TV tittande människor verkar inte fattat att han endast är ansiktet utåt för USAs regering, en som inte har en stor del i det riktiga makt havet där de riktiga hjärnorna sitter. Obama är som märket på kläderna "adidas, nike, puma..", vi vet sällan hur skaparna bakom märket verkligen ser ut.




Jag tror mer på Pinocio än på USAs regering!

PS: Längtar tills ett avsnitt på South park om Obamas freds tagande. Deras historia kommer vara rimliga än det sk. "riktiga" historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar